Van overleven naar leven

Leestijd: 5 minuten

Wanneer we graag iets willen veranderen in ons leven, dan hebben we daar (fysiek, mentaal, emotioneel, sociaal) voldoende ruimte voor nodig.

Het is namelijk onmogelijk om ons leven richting te geven, als we voortdurend geremd worden door allerlei externe stressfactoren en we niet goed voor onszelf kunnen zorgen.

Negatieve stress kan ervoor zorgen dat we de controle over ons leven kwijtraken, waardoor het steeds lastiger wordt om goede keuzes te maken, die bijdragen aan onze gezondheid en onze vitaliteit.

De oorzaken van focusverlies

Negatieve stress kan ervoor zorgen dat we de controle over ons leven kwijtraken, waardoor het steeds lastiger wordt om goede keuzes te maken, die bijdragen aan onze gezondheid en onze vitaliteit.

Naast een gebrek aan tijd en geld zijn er meerdere (sociale) stressbronnen, die ervoor zorgen dat wij onze focus verliezen en een negatieve invloed hebben op onze kwaliteit van leven.

Hieronder zet ik een aantal belangrijke oorzaken van focusverlies voor je op een rij:

  • Slaapschuld
  • Beweegarmoede
  • Gebrek aan natuur
  • Continue onderdrukken van je impulsen
  • Iets uit je gedachten proberen te bannen
  • Iets willen verbergen van jezelf
  • Te veel ballen in de lucht houden
  • Twijfelen over conflicterende doelen
  • Geen (hoger) doel of richting hebben in je leven
  • Het overzicht verliezen en te grote stappen willen maken

Het is belangrijk om te weten, dat deze symptomen in veel gevallen niet de oorzaak zijn van een gebrek aan energie en focus, maar vaak ook het gevolg zijn van andere onbewuste en onderliggende frustraties.

Dit kunnen onverwerkte emoties of voorouderlijke – of vroegkinderlijke trauma’s zijn, wat veel dieper ligt, waardoor mensen in een vicieuze cirkel zitten en niet tot blijvende veranderingen en inzichten kunnen komen.

Ben jij aan het overleven?

We hebben allemaal een aantal fundamentele basisbehoefte, die nodig zijn om te kunnen floreren en onszelf te kunnen ontwikkelen als mens.

Dit zijn niet alleen lichamelijke behoeften, zoals: zuurstof, bewegen, slapen, eten, drinken en de natuur, maar ook een veilige omgeving en psychologische basisbehoeften, zoals: (sociale) verbinding, respect en autonomie.

Hoe meer we door onze huidige omstandigheden moeten inleveren op deze essentiële behoeften, hoe meer negatieve stress we ervaren, waardoor we uiteindelijk ‘onder de streep’ belanden en in een ‘overleefstand’  terecht komen.

We zijn dan niet meer aan het leven, maar aan het overleven.

Dit betekent niet dat alle stress slecht is (want er zitten juist positieve kanten aan een gezonde dosis stress), maar het gaat er vooral om dat je leert wie en wat jouw negatieve stressbronnen zijn en welke destructieve denkpatronen je vitaliteit saboteren.

Meer stress, minder focus

Wanneer we te maken hebben met een frustratie van onze basisbehoeften (geld, tijd, liefde, erkenning, etc.), dan belanden we in een zogenaamde ‘stresstunnel’ en verliezen we steeds meer het overzicht.

Hierdoor gaan we ons ons, hoewel begrijpelijk, steeds meer focussen op de ‘verkeerde dingen’, waardoor nóg verder in een overleefstand terechtkomen en geen rekening meer (kunnen) houden met de lange(re) termijn

Een aantal willekeurige voorbeelden hiervan zijn:

• Een lening afsluiten, om je rekeningen te kunnen betalen.

• Vrije dagen inleveren en harder gaan werken, omdat je achterloopt op je takenlijst.

• Een baan aannemen om meer waardering en erkenning te krijgen.

• Jezelf isoleren, omdat je overspannen bent of overweldigd raakt.

• Jezelf (nog) strengere dieetregels opleggen, omdat je telkens de ‘verkeerde dingen’ eet.

• Je eigen verlangens niet meer uit spreken, omdat je bang bent voor de mening van anderen.

• Niet meer opkomen voor jezelf, uit angst voor de reactie van de mensen om je heen.

Het is daarom belangrijk om de onderliggende stressoorzaken te achterhalen en aan te pakken, om te voorkomen dat we niet meer, of in ieder geval niet verder, onder de spreekwoordelijke streep belanden.

Aandacht voor focus

Een verlies van focus is een stressbron waar heel veel mensen tegenaan lopen. 

Het is namelijk niet eenvoudig om, met alle afleidingen en verleidingen van tegenwoordig, onze aandacht erbij te houden en om bewust bezig te blijven met onze dagelijkse taken en prioriteit te geven aan wat goed voor ons is, op de langere termijn.

Daarbij is het essentieel om onze aandacht alleen te richten op zaken die we wél kunnen beïnvloeden en geen energie te geven aan ‘het probleem’ of aan ‘wat niet is’ of ‘wat niet kan’.

Dit klinkt misschien voor-de-hand-liggend, maar in de praktijk zien we dat de meeste mensen (die in een overleefstand staan) juist het tegenovergestelde doen:

• Als je alleen maar bezig bent met je gebrek aan energie (en daar begrijpelijk vanaf wilt), dan is je aandacht niet gericht op het onderzoeken van de dingen die je blij maken en die je veerkracht verhogen.

• Als je alleen maar bezig bent met wat je ‘niet mag eten’, dan ben je niet bezig met het bedenken gezonde maaltijden of alternatieven voor als trek krijgt in ‘iets slechts’.

• Als je alleen maar bezig bent met de gedachte dat je slecht geslapen hebt, dan is je aandacht niet gericht op het aanpakken van je slaapgewoontes en wordt je slaap er nooit beter op.

• Als je alleen maar bezig bent met wat je niet kunt vanwege een blessure, dan is je aandacht niet gericht op wat kan bijdragen aan je herstel.

Richt je aandacht op zaken waar je invloed op hebt en focus altijd op het proces en niet op resultaten.

Als we voortdurend gefocust zijn op ‘het probleem’ of alle ‘oplossingen’ buiten onszelf zoeken, dan zorgt dat alleen maar voor meer weerstand en frustratie en voedt het ons gevoel van controleverlies en onveiligheid.

Hierdoor kunnen we in een feedbackloop van negatieve emoties belanden, waarbij we ons nog meer zorgen gaan maken over de toekomst en het verleden en steeds meer inleveren op onze vitaliteit.

Focus is een vaardigheid

Het creëren van de juiste focus is een vaardigheid die je kunt leren, maar het vereist wel meer mindfulness en de nodige planning en structuur.

Schrijf eens op wat jouw belangrijkste kernwaarden zijn en maak vervolgens een lijst met dingen die je wél binnen je macht liggen en wat je wél zou willen én kunnen veranderen.

Dit geeft je meer grip op je leven en zorgt ervoor dat je veel minder wilskracht nodig hebt en minder snel terugvalt in je oude patronen.


Vind je dit artikel interessant?
Download dan net als 3000+ anderen mijn e-book en ontvang meer inzichten van mij in je mail!



LEON NAN
Lifecoaching voor mannen die standvastig willen zijn en meer zelfbewust en lichter willen leven.


Hulp nodig?

Wil jij meer rust in je hoofd, energie in je lijf en zin in je dagen? Then let’s talk! Klik hieronder en plan direct een vrijblijvend gesprek.