Aandacht voor tijd

Leestijd: 5 minuten

‘Ik heb altijd te weinig tijd’ blijft voor mij een interessante uitdrukking, die heel vaak ter sprake komt tijdens mijn coaching.

Want in principe hebben we allemaal dezelfde 24 uur op een dag om de dingen te doen die we graag zouden willen doen.

Maar waar de ene persoon weinig tot geen stress heeft van tijd, is de ander continu op zoek naar ‘meer tijd’ en ‘langere dagen’.

Uiteraard hebben we allemaal onze eigen taken en verantwoordelijkheden, maar sommige mensen lijken veel meer moeite te hebben om ‘tijd te vinden’ dan anderen.

Hoe kan het dat sommige mensen zonder problemen alles gedaan krijgen, terwijl anderen aldoor ‘tijd tekort komen’?

Geen tijd, maar prioriteit

We kunnen onze tijd (lees: aandacht) en energie slechts één keer uitgeven.

Wanneer je iets wilt veranderen in je leven, dan zal je hier dus anders mee moeten leren omgaan.

Hiervoor is het essentieel om te weten wat je waarden zijn, prioriteiten te kunnen stellen, keuzes te (durven) maken en in staat te zijn om onderscheid te kunnen maken tussen wat jij zelf het belangrijkste vindt en wat niet.

Want anders word je een slaaf van de verwachtingen van anderen of van je eigen agenda en wat je allemaal nog ‘moet’ doen.

Hierdoor kunnen we de controle (over ons leven) kwijtraken, wat zorgt voor (nog) meer stress, focusverlies, verkeerde lange termijn beslissingen en minder vitaliteit.

We lopen dan altijd achter de feiten aan en gaan voortdurend dingen voor ons uitschuiven en hopen dat het vanzelf wel beter wordt:

Als ik weer tijd voor mezelf heb, dan ga ik meer tijd voor mezelf vrij maken.

Tijdgebrek is een gewoonte

Wij zijn allemaal het resultaat van wat we denken en wat we doen en voortdurend herhalen.

Dit worden uiteindelijk onze dagelijkse gewoonten en routines en ‘geautomatiseerd gedrag’.

Het probleem is niet een tekort aan tijd, maar ons eigen gedrag dat ons in de weg zit en wat ervoor zorgt dat ‘we het zo druk hebben’ en altijd ‘op zoek zijn naar meer tijd’.

Hier zijn meerdere oorzaken voor te benoemen, maar mensen die vaak in tijdsnood komen, zijn over het algemeen mensen die:

  • Perfectionistisch zijn
  • Een gebrek aan focus hebben
  • Te veel ballen in de lucht proberen te houden
  • Te veel bezig zijn met hun omgeving
  • Te veel streven naar waardering
  • Vaak bang zijn voor de mening of de reactie van anderen
  • Vaak bang zijn om iets te missen
  • Vaak bang zijn om iets fout te doen
  • Geen ‘nee’ kunnen (durven) zeggen
  • Geen grenzen kunnen (durven) aangeven
  • Geen keuzes kunnen (durven) maken
  • Niet weten wat hun waarden zijn

Herken jij dit bij jezelf en zit dit gedrag je in de weg? Dan is het goed om hier je aandacht aan te geven.

Wat je aandacht geeft, heeft je tijd.

Wordt het een gewoonte?

De beslissingen die we maken in ons leven hebben niet altijd directe gevolgen voor de korte termijn.

Je kan best wel een keertje laat gaan slapen, wat minder goed eten of af en toe de sportschool overslaan, zonder dat dit desastreuze gevolgen heeft voor je gezondheid of voor je ‘gains’.  #fitlife

Maar wil je hier een gewoonte van maken?

Of wat dacht je van: nooit zeggen wat je écht denkt, afspraken (met jezelf!) niet nakomen, voor de zoveelste keer overwerken of blijven negeren dat je collega de kantjes ervan afloopt of altijd de complimenten krijgt voor jouw werk?

Hoe vaak ga je dit gedrag herhalen, zodat dit voor jou een routine wordt?

Wees dus voorzichtig met de ‘uitzonderingen’ die je maakt en vraag jezelf af of je er een gewoonte van wilt maken, of niet.

Stel jezelf de volgende vragen en schrijf je antwoorden op:

Waar zeg ik NU ‘ja’ tegen? En wat zijn de gevolgen als ik dit vanaf nu de komende dagen, weken en maanden zou blijven doen?

Wil ik dit nu nog steeds of ga ik iets anders doen?

Waar zeg ik NU ‘nee’ tegen?  En wat zijn de gevolgen als ik dit vanaf nu de komende dagen, weken en maanden zou blijven doen?

Wil ik dit nu nog steeds of ga ik iets anders doen?

Wil je het nu of later?

Je kunt er wel voor kiezen om je waarden en je gewoonten te veranderen, maar je moet het vervolgens ook gaan toepassen en nadenken over hoe je deze nieuwe waarden vanaf nu wilt laten terugkomen in je leven.

En dit is waar het lastig wordt…

Het probleem is namelijk dat onze waarden nog wel eens met elkaar en met die van anderen in conflict komen én met de korte en lange termijndoelen die we voor onszelf stellen.

Iedere beslissing die je maakt is in feite een conflict tussen de ‘persoon die je nu bent’ (en iets wat je nu wilt) en je ‘toekomstige zelf’ (waar je later iets aan hebt):

  • Aan de ene kant vinden we het leuk om te gaan stappen, maar aan de andere kant willen we ook graag meer energie en fit ons bed uitkomen.
  • Aan de ene kant willen we graag stoppen met roken, maar aan de andere kant is het heerlijk om te ontspannen met een kop koffie en een sigaret.
  • Aan de ene kant willen we graag eerder naar bed, maar aan de andere kant willen we ook nog even ‘ontspannen’ en een leuke serie kijken.
  • Aan de ene kant willen graag klaar staan voor anderen, maar aan de andere kant moeten we wel onze grenzen kunnen aangeven en voorkomen dat dit niet ten koste gaat van onszelf.
  • Aan de ene kant willen we graag meer voor tijd voor onszelf, maar aan de andere kant willen we ook onze familie, partner of vrienden niet teleurstellen.

Hierdoor zijn we vaak geneigd om vast te houden aan ons oude gedrag, zelfs als dit op de langere termijn niet het beste voor ons is of zelfs schadelijk voor ons kan zijn.

Wat ga je veranderen?

Als je weet wat je graag zou willen veranderen, stel jezelf dan de volgende vragen:

Wat moet ik hiervoor doen en laten?

Welke gewoonten en welke dagelijkse en wekelijkse acties horen hierbij? En wat zijn de nadelen?

Wanneer we nieuwe waarden voor onszelf opstellen, dan denken we vaak alleen aan de positieve kanten en wat het ons mogelijk gaat opleveren, maar realiseer je dat er ook negatieve kanten aan zitten.

Er zullen altijd obstakels zijn die jouw doelen in de weg staan en er zitten vaak voordelen aan ons oude (destructieve) gedrag die soms heel erg moeilijk zijn om los te laten:

  • Een studie oppakken is goed voor je persoonlijke ontwikkeling, maar als je vrienden op het terras zitten, dan zal jij de boeken in moeten.
  • Meer geld verdienen is leuk, maar je moet er ook meer voor doen en het gaat ten koste van je vrije tijd.
  • Niet meer roken lijkt een logische beslissing, maar dan moet je wel andere oplossingen bedenken voor alle momenten van verveling en ontspanning waarbij je nu een sigaret opsteekt.
  • Minder alcohol drinken is beter voor je gezondheid, maar welke aspecten hiervan ben jij bereid om los te laten, en waarom?
  • Meer voor jezelf opkomen en vaker ‘nee’ zeggen, betekent ook dat je meer weerstand krijgt van de mensen uit je omgeving en misschien wel met het wegvallen van relaties als gevolg….

Maak concrete afspraken

Veel mensen hebben wel doelen, maar maken zelden een concreet plan en duidelijke afspraken met zichzelf om dit daadwerkelijk te realiseren.

De kracht van verantwoording en verbinding wordt hierbij ontzettend onderschat.

De meeste mensen vertrouwen te veel op hun wilskracht en hebben vaak (nog) niet de discipline om afspraken met zichzelf na te komen.

Maak daarom concrete afspraken met jezelf én je omgeving en zoek iemand die je kan steunen en waar je verantwoording aan aflegt.

Dit is ontzettend waardevol en effectief.

Je zus, broer, vader, moeder, vriend of vriendin, of iemand anders uit je directe omgeving, het kan in principe iedereen zijn.

Of ga je (eindelijk) een coach inhuren om te ontdekken wat jouw waarden zijn en die je kan helpen bij het creëren van meer ruimte in je leven en het ‘vinden van meer tijd’?


Vind je dit artikel interessant?
Download dan net als 1000+ anderen mijn e-book en ontvang meer inzichten van mij in je mail!



Leon Nan
Zoeker, mentor en mindset coach voor iedereen die mentaal sterker wil worden en een beter leven wil leren leiden met meer bewustzijn, meer energie en minder stress en onnodige shit!


HULP NODIG?