Waarom goede voornemens niet werken

Laten we het eens hebben over goede voornemens.

Veel mensen maken ze namelijk aan het begin van het nieuwe jaar (of na een vakantie), maar de meesten zijn er na een maand alweer klaar mee en vallen weer terug in de waan van de dag.

En dit geldt voor heel veel doelen en voornemens die we verzinnen; we lopen al snel vast of we komen niet eens in actie en blijven al hangen bij het idee.

Hoe komt dat? Waarom weten we wel wat we zouden ‘moeten’ doen, maar zijn we zelden in staat om het uit te voeren en vol te houden?

In dit artikel geef ik aan waarom het de meeste mensen niet lukt om hun goede voornemens door te zetten en wat jij eraan kunt doen om dit te voorkomen.

Waarom goede voornemens niet werken

Ongeveer negen van de tien mensen die goede voornemens maken houden ze niet vol.

In het begin gaat het allemaal nog prima, maar naar mate de weken vorderen neemt de weerstand toe en kost het ons steeds meer moeite om het vol te houden.

Of we blijven juist hangen in onze goede intenties.

De gedachte dat dit jaar het wordt waarin je eindelijk die ‘10 kilo gaat kwijtraken’, ‘gezonder gaat eten’, ‘je baan gaat opzeggen’ of ‘meer rust gaat creëren voor jezelf’ voelt zo goed, dat je als het ware vergeet om in actie te komen en daadwerkelijk iets te doen.

Of we fantaseren te veel over de voordelen en houden geen rekening met de nadelen en de pijn en moeite die het kost om iets in je leven aan te passen.

En die teleurstelling zorgt ervoor we gedemotiveerd raken en voor de zoveelste keer opgeven. #bluemonday

Wat wil je wél?

Het is een goed idee om voor jezelf eens op te schrijven waarmee (en met wie) je het komende jaar gaat stoppen. Want de meeste mensen laten zich continue afleiden door alle drukte en informatie die dagelijks op ze afkomt.

De valkuil hiervan is echter dat we hierdoor onze doelen en goede voornemens negatief gaan formuleren.

‘Ik ga niet meer zo laat slapen, ik ga minder op mijn telefoon, ik ga stoppen met roken, ik ga geen alcohol meer drinken, ik ga geen chocola meer eten, etc. …

Dit klinkt allemaal positief, maar aangezien ‘iets niet willen niet werkt’, lig je na een aantal dagen gegarandeerd weer tot middernacht te Netflixen en een berg calorieën naar binnen te schuiven.

Ook zijn de meeste mensen niet specifiek genoeg als het gaat om het formuleren van hun doelen. Want ‘beter slapen’, ‘gezonder eten’ of ‘meer ontspanning’ zijn prima voornemens, maar het is veel te vaag en abstract.

Schrijf daarom helder op wat je WEL wilt en welk doel je voor ogen hebt en koppel daar vervolgens concrete dagelijkse of wekelijkse ACTIES aan.

Verander niet jezelf. Verander je gedrag.

Veel mensen koppelen hun identiteit aan de dingen die ze doen. ‘Ik ben een slechte slaper, ik ben te lui, ik ben te gestrest, ik ben te dik, etc. …’

Maar als je de overtuiging hebt dat je iets ‘verkeerd doet’ of vindt dat je niet goed genoeg bent, dan ben je jezelf keihard aan het afwijzen.

En ik hoef je vast niet uit te leggen dat dit niet de beste motivatie is.

Hoe meer je de overtuiging hebt dat je ergens te kort schiet of ergens voor moet schamen of compenseren, hoe beroerder het wordt.

Niet dat er iets mis is met jezelf willen verbeteren, maar laat je identiteit er buiten en kijk altijd naar je gedrag en naar de dingen die je dagelijks doet, en ga hiermee aan de slag.

Geen goede voornemens, maar goede gewoonten

Goede voornemens zorgen hooguit voor de nodige inspiratie, maar zodra de feestdagen voorbij zijn gaat alles weer door zoals het was en alles weer een herhaling van de weken en de maanden daarvoor.

Laten we daarom afspreken dat je vanaf nu stopt met je goede voornemens en je in plaats daarvan gaat richten op het aanleren van nieuwe gewoonten die gaan bijdragen aan je fysieke en mentale gezondheid.

Dit gaat uiteindelijk veel meer voor je doen, dan je te richten op een willekeurig getal op de weegschaal of een ander vaag doel.

Ga niet te snel

Mensen overschatten wat ze op de korte termijn kunnen veranderen, maar onderschatten wat de kleinste veranderingen kunnen betekenen op de langere termijn.

Toch gooien ze massaal hun leven ondersteboven en proberen alles in één keer te veranderen.

Ik noem dit ook wel ‘het 1 januari syndroom’ en het is de belangrijkste reden waarom de meeste mensen vroegtijdig afhaken.

Ga daarom nooit met al je doelen tegelijk aan de slag, maar zet juist kleine stapjes en focus je op één ding tegelijk.

Kies datgene wat momenteel de meeste impact heeft op je leven of je leefstijl en begin daar.

Het klinkt misschien te kinderachtig, maar begin gewoon eens met een uurtje eerder naar bed of ga elke dag een half uurtje wandelen, en doe pas iets anders als je dit consistent een aantal weken achter elkaar doet.

Vertrouw niet op wilskracht

Nog een reden waarom de meeste mensen hun goede voornemens niet volhouden, is omdat ze alles op wilskracht proberen te doen.

Er komen allerlei regels en restricties die niet voor maar tegen ze werken, waardoor elke situatie een strijd wordt om het niet op te geven.

Veel mensen die dit ondervinden denken dat ze geen wilskracht hebben of dat ze niet genoeg gemotiveerd zijn.

Maar wilskracht wordt zwaar overschat en heeft veel meer te maken met de juiste motivatie en de manier waarop mensen hun waarden invullen.

Mensen met veel ‘wilskracht’ hebben bijvoorbeeld veel minder taken die ze ‘moeten’ en zelden te maken met verleidingen.

Ze richten hun omgeving in die voor ze werkt en maken duidelijke afspraken met zichzelf op allerlei gebieden.

Dit zijn geen zelfopgelegde regels die tegen ze werken (en ten koste gaan van hun autonomie), maar beslissingen die voor ze werken en gekoppeld zijn aan hun belangrijkste waarden.

Er is een groot verschil tussen iemand die ‘nee’ zegt tegen een glas wijn of ‘iets lekkers’, omdat hij of zij dit niet WILT, dan iemand die vindt dat ie geen alcohol meer MOET drinken of iets niet MAG eten.

De eerste persoon heeft hier geen wilskracht voor nodig (en ook geen stress van), terwijl de ander zich continue aan het verzetten is tegen ‘de verleiding’ en daardoor veel meer wilskracht nodig heeft.

Ontdek wat jouw belangrijkste waarden zijn, ontwikkel goede gewoontes, vermijdt zoveel mogelijk verleidingen en probeer je taken en de dingen die belangrijk voor je zijn leuker te maken.

Dan komt die wilskracht bijna ‘vanzelf’!


Vind je dit artikel interessant? Meld je dan net als 750+ anderen aan voor de nieuwsbrief en je ontvangt wekelijks een update of een waardevol inzicht van mij in je mail!



HULP NODIG?