Stressgedachten

Leestijd: 3 minuten

Wij mensen hebben zo’n zestigduizend à zeventigduizend gedachten per dag.

Dit zijn gedachten over onszelf en over anderen (en wat anderen over ons denken) en allerlei verhalen over ons verleden en over de toekomst, die een grote invloed hebben op ons gedrag.

Meer dan 95% van deze gedachten zijn echter overbodige ruis en piekergedachten, die ons onnodig veel stress opleveren.

We maken ons druk om dingen die nooit zullen gebeuren en lopen vast door allerlei aannames en (onbewuste) overtuigingen die we door de jaren heen zijn gaan geloven en die ons regelmatig saboteren.

De twee stressgedachten

Er zijn een aantal stressgedachten waar we allemaal gevoelig voor zijn, omdat ieder mens deze twee fundamentele angsten heeft:

1. Verlies van verbinding: “Ik ben niet veilig.”
2. Verlies van controle: “Ik ben niet goed genoeg.”

Deze twee angsten en alle valse overtuigingen die daarbij horen kunnen ons enorm in de weg zitten.

Ze zorgen ervoor dat we ons onveilig en onzeker voelen, dat we ons (blijven) schamen of dat we ons schuldig (blijven) voelen om iets wat we in het verleden hebben gedaan of hebben meegemaakt.

Ook kunnen deze gedachten ervoor zorgen dat we geen keuzes durven maken en belangrijke beslissingen blijven uitstellen (en dit vervolgens voor onszelf goedpraten) .

Of we ontkennen onze probleem en vermijden conflicten, omdat we bang zijn voor de gevolgen en de feiten niet onder ogen durven te komen.

Stel je gedachten (altijd) ter discussie

Wanneer we onze gedachten als waarheid aannemen, dan gaan we er steeds meer in geloven en naar gedragen.

Sommige overtuigingen kunnen onze persoonlijke ontwikkeling echter enorm in de weg staan en ons leven een stuk beroerder maken.

Het verkeerd interpreteren van lichamelijke sensaties, zoals: ‘Ik krijg een beroerte’ , ‘Ik val flauw’ of ‘Ik krijg een paniekaanval’, kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat we (nog meer) stress ervaren, en daardoor (nog meer) klachten krijgen.

En doorlopende gedachten als: ‘Dit komt nooit meer goed’, ‘Ik kan dit niet’, ‘Ik doe er niet toe’ of ‘Niemand vindt mij aardig’, kunnen leiden tot meer angst, een extreem laag zelfbeeld en uiteindelijk zelfs tot burn-out en depressie.

Onze aannames kunnen ervoor zorgen dat we situaties verkeerd interpreteren, met anderen in conflicten komen en dingen doen waar we achteraf spijt van hebben.

Daarbij hebben we nogal de neiging om anderen verantwoordelijk te houden voor wat we voelen, terwijl we juist bij onszelf zouden moeten nagaan wat we over onszelf geloven en waarom onze emoties zover oplopen.

Het is essentieel om los te komen van de verhalen die onze stress veroorzaken.

Wat als …?

Veel van onze verhalen en -valse- overtuigingen kunnen diep in ons zitten en heel erg als ‘waar’ aanvoelen, terwijl ze in feite helemaal niet waren hoeven te zijn.

Het is slechts één verhaal van de vele andere verhalen die wij onszelf kunnen vertellen.

Wat zou er gebeuren als jij alle oude verhalen zou loslaten en jezelf een heel ander verhaal zou vertellen? Wat als jij de situatie (of het verleden) een andere betekenis geeft?

Is dat geen interessante vraag?

Verander je verhaal. Verander je gedrag.

Het is belangrijk om je te realiseren dat wij voortdurend vastzitten in verhalen en overtuigingen over onszelf en over de wereld die niet kloppen.

Daarbij vergeten we de hele tijd, dat we zelf degenen zijn die overal een verklaring aan (willen) geven, maar dat wat we waarnemen en wat we meemaken van zichzelf geen betekenis heeft.

We doen dit niet bewust, maar we verzinnen het wel zelf.

Vind je dit geen bevrijdende gedachte?

We kunnen de feiten niet veranderen, maar we kunnen er wel voor kiezen om situaties in een ander perspectief te plaatsen en een helpende gedachte voor onszelf formuleren, die aansluit bij onze waarden en bijdraagt aan wie we meer willen zijn.

Iedereen kan dit leren.

Besluit om alle aannames over jezelf en anderen vanaf nu eens wat minder serieus te nemen.

Ga niet direct alles invullen en verklaren, maar veel meer observeren en ervaren en realiseer je vooral ook dat je niet je gevoelens en je gedachten bent.

Dit zal je hoofd een stuk rustiger maken en een heleboel onnodige stressgedachten besparen.


Vind je dit artikel interessant?
Download dan net als 3500+ anderen mijn e-book en ontvang meer inzichten van mij in je mail!



LEON NAN
Vitaliteitscoach en mentor voor mannen die standvastig willen zijn en meer zelfbewust en lichter willen leven.


Hulp nodig?

Wil jij meer rust in je hoofd, energie in je lijf en zin in je dagen? Then let’s talk! Klik hieronder en plan direct een vrijblijvend gesprek.