Meer focus, meer leven

Leestijd: 4 minuten

Wanneer je graag iets wilt veranderen in je leven, dan heb je daar fysiek, mentaal en sociaal voldoende ruimte voor nodig.

Het is namelijk onmogelijk om de doelen die je hebt na te streven, als je er geen energie en focus voor hebt en geremd wordt door negatieve stressfactoren.

Hierdoor kun je langzaam de controle over je leven kwijtraken en zal het steeds moeilijker worden om je leven meer richting te geven en goede keuzes te maken, die bijdragen aan je gezondheid en je vitaliteit.

Hierbij kunnen zaken als: onze financiële situatie, onze relaties, ons sociaal leven, ons uiterlijk en veel onzekerheid in ons leven, allemaal stressbronnen zijn en veel meer negatieve invloed hebben dan je denkt.

De oorzaken van focusverlies

Een verlies van focus is vaak een optelsom van meerdere (negatieve) stressfactoren.

Naast een gebrek aan tijd en geld zijn er nog een aantal verschillende biologische, psychologische, sociale stressbronnen die ervoor zorgen dat wij onze focus kwijt raken en moeite hebben om keuzes te maken die bijdragen aan de verandering van ons gedrag.

Hieronder zetten we een aantal belangrijke oorzaken van focusverlies voor je op een rij:

  • Slaapschuld
  • Beweegarmoede
  • Gebrek aan natuur
  • Continue onderdrukken van je impulsen
  • Iets uit je gedachten proberen te bannen
  • Iets willen verbergen van jezelf
  • Te veel ballen in de lucht houden
  • Twijfelen over conflicterende doelen
  • Geen (hoger) doel of richting hebben in je leven
  • Het overzicht verliezen en te grote stappen willen maken

Het is hierbij belangrijk om te weten, dat veel van deze oorzaken niet de aanleiding zijn van een gebrek aan energie en focus, maar regelmatig het gevolg zijn van een frustratie die vele malen dieper ligt.

Ben jij aan het overleven?

We hebben allemaal een aantal fundamentele basisbehoeften om ervoor te zorgen dat wij kunnen overleven en onszelf kunnen ontwikkelen als mens.

Dit zijn niet alleen lichamelijke behoeften (zoals slapen, bewegen, eten, drinken en de natuur), maar ook een veilige omgeving en een aantal fundamentele psychologische basisbehoeften zoals: binding, sociaal contact, respect en autonomie.

Hoe meer we door onze huidige omstandigheden moeten inleveren op deze essentiële behoeften, hoe meer negatieve stress we ervaren, waardoor we uiteindelijk ‘onder de streep’ belanden en in een ‘overleefstand’  terecht komen.

We zijn dan niet meer aan het leven, maar aan het overleven.

Dit betekent niet dat alle stress slecht of negatief is (want er zitten ook positieve kanten aan een ‘gezonde dosis stress’), maar het gaat er vooral om dat je leert wie en wat jouw negatieve stressbronnen zijn en hoe je deze beter kunt managen.

Dit is waar we in ieder coachingstraject uitgebreid aandacht aan besteden.

Meer stress, minder focus

Wanneer we te maken hebben met een gebrek of een frustratie van onze basisbehoeften (geld, tijd, liefde, erkenning, etc.), dan belanden we in een zogenaamde  ‘stresstunnel’ en verliezen we steeds meer het overzicht en de controle over ons leven.

Hierdoor gaan we ons ons, hoewel begrijpelijk, steeds meer focussen op de verkeerde dingen, waardoor nóg verder in een ‘overleefstand’ terechtkomen en niet meer in staat zijn om beslissingen te nemen die beter voor ons zijn op de lange termijn.

Een aantal willekeurige voorbeelden hiervan zijn:

  • Een lening afsluiten, om je rekeningen te kunnen betalen.
  • Vrije dagen inleveren en harder gaan werken, omdat je achterloopt op je takenlijst.
  • Een baan aannemen om meer waardering en erkenning te krijgen.
  • Jezelf isoleren, omdat je je eenzaam voelt of overspannen raakt.
  • Jezelf strenge(re) dieetregels opleggen, omdat je (vanwege te veel stress) telkens de ‘verkeerde dingen’ eet.
  • Je eigen wensen niet uit spreken, omdat je bang bent voor de mening van anderen.
  • Niet opkomen voor jezelf, uit angst voor de reactie van de mensen om je heen.

Het is daarom belangrijk om de onderliggende stressoorzaken van je gebrek aan energie en focus te achterhalen en deze aan te pakken: om te voorkomen dat je niet steeds verder onder die streep belandt!

Aandacht voor focus

Het creëren van focus betekent: aandacht geven aan de dingen die jij écht belangrijk vindt.

Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want onze omgeving bepaalt voor een ontzettend groot deel waar we onze tijd en energie aan uitgeven en waar we (ons brein) door laten afleiden.

Het is daarom belangrijk om te onderzoeken wat jouw negatieve stressfactoren zijn (en daar meer afstand van te nemen!) én te weten wat jouw waarden zijn en wie en wat belangrijk voor je is.

Vervolgens kun je een plan maken en afspraken maken, met jezelf en met je coach en je omgeving, over hoe je dit wilt laten terugkomen in je leven en waar je aan wilt werken.

Hierbij is het belangrijk dat je aan de slag gaat met de oplossing en niet voortdurend gefocust bent op het probleem, want dit zorgt alleen maar voor meer weerstand en frustratie en kost je bakken met energie.

Wij mensen hebben echter heel erg de neiging om dingen te willen controleren waar we totaal geen controle over hebben, zoals: boos worden op een file of irritante kinderen of gefrustreerd raken als het regent of de trein een keer niet rijd.

Je kunt wel voortdurend bezig zijn het probleem of wat er (volgens jou) niet goed gaat, maar dit gaat je absoluut niet verder helpen:

• Als je alleen maar bezig bent met je gebrek aan energie (en daar begrijpelijk vanaf wilt), dan is je aandacht niet gericht op het onderzoeken van de dingen die je blij maken en waar je energie van krijgt.

• Als je alleen maar bezig bent met wat je ‘niet mag eten’, dan ben je niet bezig met het bedenken gezonde maaltijden of alternatieven voor als trek krijgt in ‘iets slechts’.

• Als je alleen maar bezig bent met de gedachte dat je slecht geslapen hebt, dan is je aandacht niet gericht op het aanpakken van je slaapgewoontes wordt je slaap er nooit beter op.

• Als je alleen maar bezig bent met je blessure, dan is je aandacht niet gericht op de mogelijkheden die bijdragen aan je herstel.

Richt je altijd op zaken waar je wél controle over hebt.

Dit klinkt misschien voor-de-hand-liggend, maar in de praktijk is dit niet altijd eenvoudig en zien we dat veel mensen juist het tegenovergestelde doen van wat werkt.

Ga je niet verzetten tegen dingen die je toch niet kunt veranderen en kijk naar wat wél de mogelijkheden zijn en wat je er zélf aan kunt doen.

Dit geeft je weer controle over je leven en het zorgt er ook voor dat je veel minder wilskracht nodig hebt en minder snel terugvalt in oude gewoonten en destructieve patronen.

Hoeveel focus heb jij?


Vind je dit artikel interessant?
Download dan net als 2500+ anderen mijn e-books en ontvang meer inzichten van mij in je mail!



Leon Nan
Vriend en vijand voor verdwaalde mannen die bewuster willen leven en standvastig willen zijn.


Hulp nodig?

Wil jij meer rust in je hoofd, energie in je lijf en zin in je dagen? Then let’s talk! Klik hieronder en plan direct een vrijblijvend gesprek.