Meer focus meer leven

Wanneer je graag iets wilt veranderen in je leven, dan heb je daar wel -lichamelijk en mentaal- ruimte voor nodig.

Het is namelijk onmogelijk om de doelen die je hebt na te streven, als je er geen energie en focus voor hebt en geremd wordt door een slechte nachtrust en andere stressfactoren.

Hierdoor kun je langzaam de controle over je leven kwijtraken en zal het steeds moeilijker worden om je leven meer richting te geven en goede keuzes te maken die bijdragen aan je gezondheid en je vitaliteit.

En hierbij kunnen zaken als onze relatie(s), sociaal leven, financiële situatie en ons uiterlijk allemaal (in-)directe stressbronnen zijn die veel meer negatieve invloed kunnen hebben dan we denken.

De oorzaken van focusverlies

Een verlies van focus is vaak een optelsom van meerdere -negatieve- stressfactoren.

Naast een gebrek aan tijd en geld zijn er nog een aantal verschillende lichamelijke en mentale stressbronnen die ervoor zorgen dat wij onze focus kwijt raken en moeite hebben om keuzes te maken die bijdragen aan de verandering van ons gedrag.

Hieronder zetten we een aantal belangrijke oorzaken van focusverlies voor je op een rij:

  • Slaapschuld
  • Beweegarmoede
  • Gebrek aan de natuur
  • Continue onderdrukken van je impulsen
  • Iets uit je gedachten proberen te bannen
  • Iets verbergen van jezelf
  • Te veel ballen in de lucht houden
  • Twijfelen over conflicterende doelen
  • Het overzicht verliezen en te grote stappen willen maken

Hierbij is het echter belangrijk om te weten dat dit in veel gevallen niet de aanleiding zijn van onze problemen en een gebrek aan energie en focus, maar vaak het gevolg van een frustratie die vele malen dieper ligt.

Ben jij aan het overleven?

We hebben allemaal een aantal fundamentele basisbehoeften om ervoor te zorgen dat wij kunnen overleven en onszelf kunnen ontwikkelen als mens.

Dit zijn niet alleen lichamelijke behoeften (zoals slapen, bewegen, eten, drinken en de natuur), maar ook een veilige omgeving en een aantal fundamentele psychologische basisbehoeften zoals: binding, sociaal contact, respect en autonomie.

Hoe meer we door onze huidige omstandigheden moeten inleveren op deze essentiële behoeften, hoe meer negatieve stress we ervaren, waardoor we uiteindelijk ‘onder de streep’ belanden en in een ‘overleefstand’  terecht komen.

We zijn dan niet meer aan het leven maar aan het overleven.

Dit betekent niet dat alle stress slecht of negatief is (want er zitten ook positieve kanten aan een ‘gezonde dosis stress’), maar het gaat er vooral om dat je leert wie en wat jouw negatieve stressbronnen zijn en hoe je deze beter kunt managen.

Dit is waar we in ieder coachingstraject heel uitgebreid de aandacht aan geven.

Meer stress, minder focus

Wanneer we te maken hebben een gebrek of een frustratie van onze basisbehoeften (geld, tijd, liefde, erkenning, etc.), dan belanden we in een zogenaamde  ‘stresstunnel’ en verliezen we steeds meer het overzicht en de controle over ons leven.

Hierdoor gaan we ons ons, hoewel begrijpelijk, steeds meer focussen op de verkeerde dingen, waardoor nóg verder in een ‘overleefstand’ terechtkomen en niet meer in staat zijn om beslissingen te nemen die beter voor ons zijn op de lange termijn.

Een aantal willekeurige voorbeelden hiervan zijn:

  • Een lening afsluiten, om je rekeningen te kunnen betalen.
  • Vrije dagen inleveren en harder gaan werken, omdat je achterloopt op je takenlijst.
  • Een baan aannemen om meer respect en erkenning te krijgen.
  • Jezelf isoleren, omdat je je eenzaam voelt of overspannen raakt.
  • Jezelf strenge(re) dieetregels opleggen, omdat je (vanwege te veel stress) telkens de ‘verkeerde dingen’ eet.
  • Je eigen wensen niet uit spreken, omdat je bang bent voor de mening van anderen.
  • Niet opkomen voor jezelf, uit angst voor de reactie van de mensen om je heen.

Het is daarom belangrijk om de onderliggende stressoorzaken van je gebrek aan energie en focus te achterhalen en deze aan te pakken om te voorkomen dat je niet steeds verder onder die streep belandt!

Focus kun je trainen

Het creëren van focus betekent; aandacht geven aan de dingen die jij écht belangrijk vindt. Maar onze omgeving bepaalt voor een ontzettend groot deel waar we onze tijd en energie aan uitgeven en waar we (ons brein) door laten afleiden.

Het is daarom belangrijk om te onderzoeken wat jouw negatieve stressfactoren zijn (en daar meer afstand van te nemen!) én te weten wat jouw waarden zijn en wie en wat belangrijk voor je is.

Vervolgens kun je een plan maken en afspraken maken, met jezelf en met je coach en je omgeving, over hoe je dit wilt laten terugkomen in je leven en waar je aan wilt werken.

Hierbij is het belangrijk dat je aan de slag gaat met de oplossing en niet voortdurend gefocust bent op het probleem. Want dit zorgt alleen maar voor meer weerstand en frustratie en kost je bakken met energie.

Wij mensen hebben nu eenmaal heel erg de neiging om iets te willen controleren waar we totaal geen controle over hebben, zoals boos worden op een file, of irritante kinderen of gefrustreerd raken als het regent of de trein een keer niet rijd.

Je kunt wel continue bezig zijn met je problemen en wat er (nog) niet goed gaat of gaan bezighouden met dingen die je niet kunt controleren, maar dit gaat je absoluut niet verder helpen.

Dit is niet altijd eenvoudig, en klinkt misschien voor-de-hand-liggend, maar dit is wel wat heel veel mensen doen;

  • Als je alleen maar bezig bent met wat je ‘niet mag eten’, dan ben je niet bezig met het voorbereiden van een gezonde maaltijd of een alternatief bedenken voor als trek hebt in ‘iets slechts’.
  • Als je alleen maar bezig bent met het feit dat je slecht hebt geslapen, dan ben je helemaal niet bezig met het aanpakken van je slaaproutine en wordt je slaap er niet beter op.
  • Als je voortdurend met gedachten rondloopt over wat voor rotbaan je hebt, dan ben je niet bezig met het zoeken naar een andere baan of het schrijven van een sollicitatiebrief.

Richt je daarom altijd op de dingen waar je wél controle over hebt.

Ga je niet verzetten tegen dingen die je toch niet kunt veranderen en kijk naar wat de mogelijkheden zijn en wat jij er zélf aan zou kunnen doen.

Dit geeft je weer controle over je leven en zorgt er ook voor dat je veel minder wilskracht nodig hebt en minder snel terugvalt in oude gewoonten en (destructieve) patronen.

Hoe krijg je meer focus in je dag?

Het is ook niet eenvoudig om in deze huidige maatschappij, met social media en andere afleidingen, je aandacht erbij te houden en bewust bezig te zijn met je dagelijkse taken.

Hieronder heb ik nog 8 tips die je kunt toepassen om voor jezelf meer focus te creëren in je dag.

1. Voorkom slaapschuld

Een chronisch gebrek aan goede slaap, noemen we ook wel slaapschuld, is een vorm van stress die zeer nadelig is voor je lichaam.

Het heeft niet alleen een nadelig effect op onze stofwisseling, maar ook op onze mentale prestaties (je wordt letterlijk dommer).

Ook verhoogt een gebrek aan slaap je eetlust en je behoefte aan bewerkte, calorierijke voeding en cafeïne.

Een gebrek aan slaap kan ervoor zorgen dat je 15 tot 20% minder presteert, dan mensen die wel voldoende hebben geslapen.

Ga daarom naar bed zodra je moe wordt en zet je telefoon, TV en tablet een uur van te voren al uit voordat je naar bed gaat.

Het is ook belangrijk om een goede slaaproutine te hebben en elke dag op dezelfde tijden en zonder wekker op te staan.

2. Manage je aandacht, niet je tijd

Het gaat er niet om hoe lang je kunt focussen, maar dat je leert om je aandacht te managen en hoe je je focus aan en uit kunt zetten.

Door je omgeving en je taken anders in te richten, kun je veel gerichter en efficiënter werken en meer gedaan krijgen in dezelfde hoeveelheid tijd, zonder uitgeput te raken.

Stop ook met multitasking, waarbij je continue switcht tussen verschillende belangrijke taken.

Ons brein is hier niet voor gemaakt en zorgt voor meer focusverlies en een snellere vermoeidheid.

Ook word je hierdoor steeds minder goed in het stellen van prioriteiten, wat je focus uiteraard ook niet ten goede komt. #keuzestress

3. Vind je gouden uren (en werk alleen dan)

Het is onmogelijk om de hele dag gefocust te blijven werken aan je taken. De meeste mensen zijn hooguit 3 tot 4 uur per dag in staat om daadwerkelijk productief te zijn.

Als je langer door blijft ploeteren, dan word je er niet productiever op en train je je brein min of meer om lui te zijn.

Vind daarom je ‘gouden uren’ en werk alleen dan.

Dit doe je door je taken op bepaalde delen van de dag in te plannen en bij te houden hoe goed je focus dan is.

Weet hierbij van te voren wat je taken zijn en voorkom afleidingen.

Plan je moeilijkste en belangrijkste taken eens in de ochtend en vergelijk dit de volgende week met de middag of avond, en evalueer hoe dit gaat.

Gebruik je ‘gouden uren’ om écht aan de slag te gaan en je belangrijkste werk te doen, en doe je minder belangrijke/creatieve taken op een ander moment.

4. Creëer een focustempel

Maak voor jezelf een werkplek waarin je optimaal kunt werken.

Een vaste opgeruimde werkplek met het juiste licht, bepaalde (piano-) muziek, geuren en zelfs het kauwen van kauwgom, zorgt ervoor dat je brein deze dingen gaat associëren met optimale productiviteit.

Op deze manier kun je makkelijker getriggerd worden om in ‘flow’ te komen en effectiever te werken.

Zodra je merkt dat je moe wordt of afgeleid begint te raken, sta dan op en verlaat je werkplek.

Als je op deze plek ook je pauze neemt of op social media gaat zitten scrollen, dan verslapt dit de associatie met je belangrijkste taken en verminder je de effectiviteit.

5. Werk als een atleet

Focus voor je brein is als het ware net als een spier: Je kunt deze niet continue belasten.

Doe daarom korte intervallen om je focus te verdelen.

Door korte pauzes te nemen en perioden van rust in te plannen, waarin je kunt ontspannen zonder aan werk of studie te denken, zorg je voor een verlaging van je stresslevels en kun je (je brein) daarna weer optimaal belasten.

Neem regelmatig doelmatig korte rustpauzes en doe wat lichaamsbeweging of plan een (vita-) break tussen je werkzaamheden.

Gebruik hiervoor de pomodori-techniek, waarbij je 25 minuten lang werkt aan één taak en tussendoor 3-5 minuten pauze inlast. Of neem ieder uur een pauze van 10 minuten om je benen te strekken en in beweging te komen.

Ontdek vooral wat werkt voor jou. Ga bij jezelf na hoelang je productief kunt werken en stop altijd op het moment, dat je uit je ‘flow’ komt en opzoek gaat naar je telefoon of andere afleidingen.

6. Doe powernaps

Een korte powernap van 20 minuten is een geweldige manier om jezelf alerter te maken en je productiviteit te verhogen.

Een beetje cafeïne kan hierbij helpen. Door vooraf een kop koffie te drinken, kan de cafeïne beter zijn werk doen en word je na je powernap uitgerust en alerter wakker; klaar voor actie.

7. Doe een informatie dieet

Nieuwe informatie is heerlijk voor ons brein, maar in het informatietijdperk waarin we leven krijgen we een eindeloze stroom van (nutteloze) informatie binnen.

En hoe meer nutteloze informatie er binnenkomt, hoe meer nutteloze informatie er uitkomt. Bovendien devalueer je de waarde van jouw aandacht.

Zet daarom je notificaties uit en beperk je gebruik van social media tot een bepaald tijdstip. Laat TV’s en radio’s niet aan staan tijdens het werken en kijk kritisch naar de informatie die er binnenkomt.

Door meer informatie te filteren heb je meer bandbreedte voor de dingen die je echt belangrijk vindt en/of bijdragen aan je doelen.

8. Eet de juiste voeding

Strenge diëten en het eten bewerkte voeding met veel suiker, slechte vetten en andere onvolwaardige producten, zorgen ervoor dat je lichaam te weinig voedingsstoffen binnen krijgt en daardoor meer stress ervaart en minder goed presteert.

Denk bijvoorbeeld aan de bekende energiedips na het eten van verkeerde dingen en het drinken van veel frisdranken en (te) veel cafeïne.

Eet daarom zoveel mogelijk onbewerkte voeding en leg de nadruk op meer plantaardige voedingsmiddelen, zoals; groente, fruit, zaden, peulvruchten, noten en volle granen.

Wie of wat zorgt momenteel voor jouw verlies van focus en je gebrek aan energie?


Vind je dit artikel interessant? Meld je dan net als 750+ anderen aan voor de nieuwsbrief en je ontvangt wekelijks een update of een waardevol inzicht van mij in je mail!



HULP NODIG?