Meer focus, meer leven

Leestijd: 4 minuten

Wanneer je graag iets wilt veranderen in je leven, dan heb je daar lichamelijk en mentaal voldoende ruimte voor nodig.

Het is namelijk onmogelijk om de doelen die je hebt na te streven, als je er geen energie en focus voor hebt en geremd wordt door negatieve stressfactoren.

Hierdoor kun je langzaam de controle over je leven kwijtraken en zal het steeds moeilijker worden om je leven meer richting te geven en goede keuzes te maken, die bijdragen aan je gezondheid en je vitaliteit.

Hierbij kunnen zaken als: onze financiële situatie, onze relaties, ons sociaal leven, ons uiterlijk en veel onzekerheid in ons leven, allemaal stressbronnen zijn en veel meer negatieve invloed hebben dan je denkt.

De oorzaken van focusverlies

Een verlies van focus is vaak een optelsom van meerdere (negatieve) stressfactoren.

Naast een gebrek aan tijd en geld zijn er nog een aantal verschillende biologische, psychologische, sociale stressbronnen die ervoor zorgen dat wij onze focus kwijt raken en moeite hebben om keuzes te maken die bijdragen aan de verandering van ons gedrag.

Hieronder zetten we een aantal belangrijke oorzaken van focusverlies voor je op een rij:

  • Slaapschuld
  • Beweegarmoede
  • Gebrek aan natuur
  • Continue onderdrukken van je impulsen
  • Iets uit je gedachten proberen te bannen
  • Iets verbergen van jezelf
  • Te veel ballen in de lucht houden
  • Twijfelen over conflicterende doelen
  • Het overzicht verliezen en te grote stappen willen maken

Hierbij is het belangrijk om te weten, dat veel dan deze oorzaken niet de aanleiding zijn van een gebrek aan energie en focus, maar meestal het gevolg zijn van een frustratie die vele malen dieper ligt.

Ben jij aan het overleven?

We hebben allemaal een aantal fundamentele basisbehoeften om ervoor te zorgen dat wij kunnen overleven en onszelf kunnen ontwikkelen als mens.

Dit zijn niet alleen lichamelijke behoeften (zoals slapen, bewegen, eten, drinken en de natuur), maar ook een veilige omgeving en een aantal fundamentele psychologische basisbehoeften zoals: binding, sociaal contact, respect en autonomie.

Hoe meer we door onze huidige omstandigheden moeten inleveren op deze essentiële behoeften, hoe meer negatieve stress we ervaren, waardoor we uiteindelijk ‘onder de streep’ belanden en in een ‘overleefstand’  terecht komen.

We zijn dan niet meer aan het leven, maar aan het overleven.

Dit betekent niet dat alle stress slecht of negatief is (want er zitten ook positieve kanten aan een ‘gezonde dosis stress’), maar het gaat er vooral om dat je leert wie en wat jouw negatieve stressbronnen zijn en hoe je deze beter kunt managen.

Dit is waar we in ieder coachingstraject uitgebreid aandacht aan besteden.

Meer stress, minder focus

Wanneer we te maken hebben een gebrek of een frustratie van onze basisbehoeften (geld, tijd, liefde, erkenning, etc.), dan belanden we in een zogenaamde  ‘stresstunnel’ en verliezen we steeds meer het overzicht en de controle over ons leven.

Hierdoor gaan we ons ons, hoewel begrijpelijk, steeds meer focussen op de verkeerde dingen, waardoor nóg verder in een ‘overleefstand’ terechtkomen en niet meer in staat zijn om beslissingen te nemen die beter voor ons zijn op de lange termijn.

Een aantal willekeurige voorbeelden hiervan zijn:

  • Een lening afsluiten, om je rekeningen te kunnen betalen.
  • Vrije dagen inleveren en harder gaan werken, omdat je achterloopt op je takenlijst.
  • Een baan aannemen om meer respect en erkenning te krijgen.
  • Jezelf isoleren, omdat je je eenzaam voelt of overspannen raakt.
  • Jezelf strenge(re) dieetregels opleggen, omdat je (vanwege te veel stress) telkens de ‘verkeerde dingen’ eet.
  • Je eigen wensen niet uit spreken, omdat je bang bent voor de mening van anderen.
  • Niet opkomen voor jezelf, uit angst voor de reactie van de mensen om je heen.

Het is daarom belangrijk om de onderliggende stressoorzaken van je gebrek aan energie en focus te achterhalen en deze aan te pakken: om te voorkomen dat je niet steeds verder onder die streep belandt!

Aandacht voor focus

Het creëren van focus betekent: aandacht geven aan de dingen die jij écht belangrijk vindt.

Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want onze omgeving bepaalt voor een ontzettend groot deel waar we onze tijd en energie aan uitgeven en waar we (ons brein) door laten afleiden.

Het is daarom belangrijk om te onderzoeken wat jouw negatieve stressfactoren zijn (en daar meer afstand van te nemen!) én te weten wat jouw waarden zijn en wie en wat belangrijk voor je is.

Vervolgens kun je een plan maken en afspraken maken, met jezelf en met je coach en je omgeving, over hoe je dit wilt laten terugkomen in je leven en waar je aan wilt werken.

Hierbij is het belangrijk dat je aan de slag gaat met de oplossing en niet voortdurend gefocust bent op het probleem, want dit zorgt alleen maar voor meer weerstand en frustratie en kost je bakken met energie.

Wij mensen hebben echter heel erg de neiging om dingen te willen controleren waar we totaal geen controle over hebben, zoals: boos worden op een file, of irritante kinderen of gefrustreerd raken als het regent of de trein een keer niet rijd.

Je kunt wel continue bezig zijn met je problemen en wat er (nog) niet goed gaat of gaan bezighouden met dingen die je niet kunt controleren, maar dit gaat je absoluut niet verder helpen.

  • Als je alleen maar bezig bent met wat je ‘niet mag eten’, dan ben je niet bezig met het voorbereiden van een gezonde maaltijd of een alternatief bedenken voor als trek hebt in ‘iets slechts’.
  • Als je alleen maar bezig bent met het feit dat je slecht geslapen hebt, dan ben je helemaal niet bezig met het aanpakken van je slaaproutine en wordt je slaap er niet beter op.
  • Als je voortdurend met gedachten rondloopt over wat voor rotbaan je hebt, dan ben je niet bezig met het zoeken naar een andere baan of het schrijven van een sollicitatiebrief.

Richt je altijd op de dingen waar je wél controle over hebt.

Dit is niet altijd eenvoudig en het klinkt misschien voor-de-hand-liggend, maar in de praktijk zie je dat veel mensen juist het tegenovergestelde doen van wat werkt.

Ga je niet verzetten tegen dingen die je toch niet kunt veranderen en kijk naar wat de mogelijkheden zijn wat je wél wilt en wat je er zélf aan kan doen.

Dit geeft je weer controle over je leven en zorgt er ook voor dat je veel minder wilskracht nodig hebt en minder snel terugvalt in oude gewoonten en (destructieve) patronen.

Wie of wat zorgt momenteel voor jouw verlies van focus en je gebrek aan energie?


Vind je dit artikel interessant?
Download dan net als 2500+ anderen mijn e-books en ontvang meer inzichten van mij in je mail!



Leon Nan
Vriend en vijand voor verdwaalde mannen die zoeken naar een zinvol leven en onder alle omstandigheden standvastig willen zijn.


Hulp nodig?

Wil jij meer rust in je hoofd, energie in je lijf en zin in je dagen? Then let’s talk! Klik hieronder en plan direct een vrijblijvend gesprek.