Hoe herken je stress?

Stress is een belangrijk onderdeel van ons leven.

Een beetje spanning houdt ons namelijk scherp en een gezonde dosis positieve stress verbetert de manier waarop ons lichaam met stress omgaat.

Dit verhoogt je belastbaarheid en is goed voor je gezondheid en je prestaties.

Blijven we echter te lang onder druk of ervaren we onze stress als negatief, dan kan dit uiteindelijk nadelige gevolgen hebben voor je mentale en lichamelijke gezondheid en leiden tot allerlei klachten.

Veel van deze symptomen worden echter niet altijd opgemerkt als stress.

In dit artikel leg ik uit wat de meest voorkomende oorzaken van stress zijn en zet ik een aantal belangrijkste symptomen van (te veel) stress voor je op een rij.

Wat veroorzaakt stress?

Het ervaren van (te veel) stress betekent ook voor iedereen iets anders.

Want wat bij de ene persoon kan zorgen voor veel stress, kan bij de ander niet of nauwelijks stress opleveren.

Hoeveel stress iemand uiteindelijk aankan hangt heel erg af van de persoon, omdat onze karaktereigenschappen en persoonlijkheid hier ook een grote invloed op hebben.

Veel voorkomende (psychologische) stressgebieden en oorzaken van stress zijn:

  • Schaarste
    (gebrek aan geld, tijd, slaap, beweging, voeding, calorieën, verbinding, erkenning, zingeving, etc.)
  • Druk
    (van werk, studie of relaties en zelfopgelegde stress; perfectionisme, ambitie, multitasking, niets willen delegeren, altijd bereikbaar zijn, FOMO)
  • Conflicten
    (familie, sociaal, werk, keuzestress, streven naar harmonie, streven naar waardering en/of bang zijn voor de mening van anderen, altijd gelijk willen hebben.)
  • Veranderingen in leef- of werksituatie
    (bijv. nieuwe baan, verhuizing, relatiebreuk, echtscheiding, overlijden).

Wat zijn de symptomen van (te veel) stress?

Stress bepaalt onze gedachten, onze emoties, ons gedrag en uiteindelijk onze mentale, emotionele en lichamelijke gezondheid. Te veel stress kan daarom een enorme grote impact hebben op de kwaliteit van je leven.

Hieronder heb ik 15 stellingen voor je om je te helpen bij het herkennen van stress. Beantwoord deze vragen met ‘ja’ of ‘nee’.

1. Je lichaam

  • Je slaapt slecht en kunt moeilijk je bed uit komen.
  • Je hebt weinig energie.
  • Je bent vaak moe.
  • Je hebt last van stijve spieren en pijn op plekken waar je dat nooit had.
  • Je hebt regelmatig hoofdpijn.
  • Je hebt een hoge ademhaling en/of hoge hartslag.

2. Je emoties

  • Je voelt je vaak onrustig.
  • Je maakt je zorgen over van alles.
  • Je bent snel boos.
  • Je raakt sneller geïrriteerd dan je zou willen zijn.
  • Je hebt een gebrek aan focus en kunt je moeilijk op dingen concentreren.

3. Je gedrag

  • Je hebt de neiging om te veel te eten of vaak trek in ongezonde dingen.
  • Je gebruikt regelmatig alcohol, tabak, drugs of andere verdovende middelen.
  • Je doet weinig aan beweging.
  • Je komt zelden toe aan de dingen die je graag zou willen doen.
  • Je hebt steeds minder tijd voor je vrienden en je relatie(s).

Manage je stress

Iedereen heeft dagelijks te maken met situaties die een bepaalde mate van stress veroorzaken.

Dit is een nuttige prikkel die je lichaam nodig heeft en die kan leiden tot het verhogen van je belastbaarheid en je prestaties. (bijv. het aanpassen van het lichaam na een zware training).

Stress wordt echter problematisch wanneer we over een bepaalde grens gaan en controle verliezen, en hierdoor overbelast raken.

Wanneer dit gebeurt praten we over ongezonde of negatieve stress en die stress kan leiden tot allerlei klachten en in het extreme geval zelfs tot een burn-out of een depressie.

Het is daarom belangrijk om er achter te komen wat jouw negatieve stressfactoren zijn en deze te (h)erkennen en aan te pakken, voordat het echt problematisch wordt.

Hoeveel van de stellingen heb jij met ‘ja’ beantwoord? Laat het me weten!


Vind je dit artikel interessant? Meld je dan net als 750+ anderen aan voor de nieuwsbrief en je ontvangt wekelijks een update of een waardevol inzicht van mij in je mail!



HULP NODIG?