Het belang van boosheid

Leestijd: 4 minuten

Als puber was ik een behoorlijk driftig mannetje. Ik wilde heel graag aandacht, kon slecht tegen mijn verlies en schopte vaak tegen dingen aan als ik mijn zin niet kreeg.

Dit hoorde vast bij de fase van mijn leven, maar het heeft toch nog heel wat jaren geduurd, voordat ik mijn boosheid en agressie onder controle had.

Ik wist ook niet beter. Er werd bij ons thuis niet echt openlijk gesproken over onze gevoelens en als ik iets deed wat niet hoorde, dan kreeg ik (zo nu en dan) een klap voor mijn kop of een schop onder mijn kont, want: “Wie niet horen wilde, die moest maar voelen!”

Hier ben ik naar mijn mening niet slechter door geworden, maar het past denk ik niet meer in deze tijd – en het zegt vooral iets over je eigen emotionele trauma’s, als je niet in staat bent om gelijkmoedig te blijven, wanneer anderen je irriteren of over je grenzen gaan.

Ook gaat het je relaties om zeep helpen, als je denkt dat je ‘het recht’ hebt om boos te blijven of altijd je gelijk wilt halen of alles kort en klein slaat om erkenning te krijgen, zoals ik dat vroeger deed.

Het heeft even geduurd, maar inmiddels heb ik geleerd om mijn destructieve driften de baas te blijven en ontdekt dat je emoties kunt leren beheersen, door de gevoelens en gedachten die daarbij horen te observeren.

Dit realiseerde ik me echter pas 20 jaar later, toen ik in een stilteretraite ging zitten mediteren en erachter kwam waar boosheid vandaan komt en ook wat er dan met je lichaam gebeurt.

Het is de reden waarom ik nu altijd kalm kan blijven en sindsdien nooit meer uit mijn plaat ga. #zogoedalszen

En ik heb me ook gerealiseerd, hoe krankzinnig het is om anderen verantwoordelijk te houden voor hoe we ons voelen – en hoe verslaafd we zijn aan onze emoties (en aan ons zelfbeeld) – en dat we voortdurend onze eigen angsten en onzekerheden op anderen projecteren.

Boos op jezelf

Boosheid komt niet door de buitenwereld, maar begint altijd bij jezelf.

Nee, geloof me, het ligt niet aan je ongehoorzame kinderen, je irritante schoonfamilie, je incompetente collega, die rij bij de kassa, die file of aan al die assholes in je omgeving, maar altijd aan jou. Altijd. Echt.

Dit wil niet zeggen dat je omgeving je niet kan frustreren, maar als je heel vaak boos bent, dan is het tijd om kritisch naar jezelf te kijken, want waarschijnlijk heb je zelf één van je belangrijke waarden overschreden en ben je vooral boos op je eigen gedrag.

Boosheid is het gevolg van angst en de overtuiging dat er ‘iets niet goed gaat’ of ‘dat je niet goed genoeg bent’ of dat je het gevoel van controle bent kwijtgeraakt en ergens naar verlangt.

Wat is die angst of dat verlangen? Onderzoek dit en spreek het uit!

Wees duidelijk en communiceer dit, maar realiseer wel dat jouw wensen niet altijd overeenkomen met de waarden van anderen en het dan niet verstandig is om achter je impulsieve verlangens en je agressie aan te gaan.

Ga niet proberen om van je boosheid af te komen door anderen te kwetsen en je zin door te drijven, want dat kan nog wel eens voor een flinke ‘emotionele kater’ zorgen en ten koste gaan van je relatie(s).

“Where there is anger, there is always pain underneath.” – Eckart Tolle

Boosheid is niet het probleem

Boosheid is nooit per definitie goed of slecht: het gaat erom hoe je ermee omgaat en wat je ermee doet.

Je hebt namelijk een bepaalde mate van agressie (lees: assertiviteit) nodig om je grenzen aan te geven en ervoor te zorgen dat anderen je respecteren.  #aubnietmetdedeurenslaan

De manier waarop de meeste mensen hun boosheid uiten is echter zelden constructief: het slaat bij veel mensen namelijk om in woede, één van de meest destructieve emoties die er is.

Woede kan uiteindelijk leiden tot verbittering, minachting voor anderen én voor jezelf (!) en de behoefte aan vergelding en wraak.

Wacht even!! Lees die laatste zin nu nog een keer en vraag jezelf dan eens af: Is dit de persoon die ik wil zijn?

Er zijn echt betere manieren om je boosheid te uiten en op een liefdevolle manier je verlangens duidelijk te maken en met je angst en onzekerheid om te gaan, zonder uit verbinding te raken.

Bovendien word je er niet aantrekkelijker op als je ‘verslaafd bent aan drama’ en jij je niet ‘normaal’ (lees: volwassen) kan gedragen.

Wat verwacht je ermee te bereiken?

Mensen gaan je echt niet met meer respect behandelen of meer erkenning geven, als jij als een kind van vier volledig over de rooie gaat, of denk jij van wel?

Boos blijven of blijven lachen?

Humor is de beste remedie om boosheid tegen te gaan. Kun jij er (nog) niet om (glim) lachen? Maak er dan een rouwproces van!

Het is beter om ergens verdrietig over te zijn, dan uiteindelijk ‘het slachtoffer’ te worden van je eigen woedeaanvallen. Hoe bevredigend en belonend het soms kan zijn.

Boosheid kan, wanneer het omslaat in woede, enorm verwoestend zijn en veel kapot maken, maar het is ook een bron van creatie en een heel krachtige energie.

De oorzaak ligt doorgaans vele lagen dieper en er zit meestal meer trauma (schuld en schaamte) onder onze extreme boosheid, dan wat er aan de oppervlakte aan de hand is en daadwerkelijk is gebeurd.     

Er zit altijd een pijn, een onzekerheid, een angst, een verdriet of juist een diep verlangen onder, dus wat dat is, dát is de vraag.

Hoe ga jij om met jouw boosheid en hoe zen en (on)zeker ben jij?!


Vind je dit artikel interessant?
Download dan net als 2500+ anderen mijn e-books en ontvang meer inzichten van mij in je mail!



Leon Nan
Vriend en vijand voor mannen die een bewust en beter leven willen leiden en onder alle omstandigheden standvastig willen zijn.


Hulp nodig?

Wil jij meer rust in je hoofd, energie in je lijf en zin in je dagen? Then let’s talk! Klik hieronder en plan direct een vrijblijvend gesprek.


Het gaat er nogmaals om hoe we omgaan met onze boosheid en frustratie en hoe we het kunnen benutten en wat we (er uiteindelijk mee) zouden willen.