Geen tijd of prioriteit?

‘Ik heb te weinig tijd’ is een interessant fenomeen, dat altijd ter sprake komt tijdens mijn coaching.

Want in principe hebben we allemaal dezelfde 24 uur op een dag om de dingen te doen die we zouden willen doen.

Maar waar de ene persoon weinig tot geen stress heeft van tijd, is de ander continue zoekende naar ‘meer tijd’ en voortdurend bezig om alle ballen hoog te houden.

Uiteraard hebben we allemaal onze eigen taken en verantwoordelijkheden, maar sommige mensen lijken veel meer moeite te hebben om ‘tijd te vinden’ dan anderen.

Hoe kan het dat sommige mensen zonder problemen alles gedaan krijgen, terwijl anderen aldoor ‘tijd tekort komen’?

Dit heeft alles te maken met hun waarden en wat zij belangrijk maken in hun leven.

Geen tijd, maar prioriteit

Wanneer je iets wilt veranderen in je leven, dan moet je weten wat je waarden zijn en anders met je tijd omgaan.

Want je kunt je tijd en energie maar één keer uitgeven.

Het is daarom essentieel om prioriteiten te kunnen stellen, keuzes te maken, en onderscheid te maken tussen wat we wel belangrijk vinden en wat niet.

Want anders worden we ‘slachtoffer’ van alle dingen die anderen van ons verwachten en lopen we vast op alles wat we nog ‘zouden moeten doen’.

En hierdoor raken we nog meer de controle kwijt, wat zorgt voor meer stress, verkeerde lange termijn beslissingen, en minder ruimte om te leven.

Toch is dit niet altijd even gemakkelijk om onze waarden te veranderen, omdat we hierbij te maken krijgen met weerstand uit onze omgeving en daardoor telkens weer vastlopen in ons oude gedrag.

Tijdgebrek is een gewoonte

Wij zijn allemaal het resultaat van wat we denken, wat we doen, en wat we herhalen.

Dit worden uiteindelijk onze dagelijkse gewoonten en routines en ‘geautomatiseerd gedrag’.

Het probleem is dus niet een tekort aan tijd, maar onze persoonlijke waarden en ons eigen gedrag dat ons in de weg zit.

Je hebt niet te weinig tijd, maar je doet het.

Het is geen toeval dat het altijd dezelfde mensen zijn die ‘het zo druk hebben’ en altijd ‘op zoek zijn naar meer tijd’.

Hier zijn meerdere oorzaken voor te benoemen, maar mensen die vaak in tijdsnood komen zijn over het algemeen mensen die:

  • Perfectionistisch zijn
  • Een gebrek aan focus hebben
  • Te veel ballen in de lucht willen houden
  • Te veel bezig zijn met hun omgeving
  • Te veel streven naar waardering
  • Vaak bang zijn voor de mening of de reactie van anderen
  • Vaak bang zijn om iets te missen
  • Vaak bang zijn om iets fout te doen
  • Geen ‘nee’ kunnen (durven) zeggen
  • Geen grenzen kunnen (durven) aangeven
  • Geen keuzes durven maken
  • Niet weten wat hun waarden zijn

Herken jij dit bij jezelf en zit het je in de weg? Dan is het goed om hier je aandacht aan te geven.

Van waarden naar gewoonten

Als je weet wat je  waarden zijn en wat je graag zou willen veranderen, stel jezelf dan de volgende vragen:

Wat moet ik hiervoor doen en laten?

Welke gewoonten en welke dagelijkse en wekelijkse acties horen hierbij? En wat zijn hiervan de nadelen?

Want wanneer we nieuwe waarden en doelen voor onszelf opstellen, dan denken we vaak alleen aan de positieve kanten en wat het ons mogelijk gaat opleveren.

Maar realiseer je dat er altijd negatieve kanten aan zitten en obstakels zullen zijn die jouw doelen in de weg zitten.

En er zitten ook voordelen aan ons oude gedrag die soms moeilijk zijn om los te laten.

Het is daarom belangrijk om hier goed over na te denken, en jezelf eerlijk af te vragen waarom je dit doel zo belangrijk vindt en wat je bereid bent om op te geven.

  • Een studie oppakken is goed voor je persoonlijke ontwikkeling, maar als je vrienden op het terras zitten, dan zal jij de boeken in moeten.
  • Meer geld verdienen is leuk, maar je moet er ook meer voor doen en het gaat ten koste van je vrije tijd.
  • Minder alcohol drinken is beter voor je gezondheid, maar welke aspecten hiervan ben jij bereid om los te laten, en waarom?
  • Niet meer roken lijkt een logische beslissing, maar dan moet je wel andere oplossingen bedenken voor alle momenten van verveling en ontspanning waarbij je nu een sigaret opsteekt.
  • Meer voor jezelf opkomen of vaker ‘nee’ zeggen, betekent ook dat je meer weerstand krijgt van de mensen uit je omgeving.
  • En kiezen voor je -vaste- relatie, houdt in dat je moet stoppen met ’swipen’ en niet meer zo je best doet om te flirten met die aantrekkelijke collega van een andere afdeling.

Wil je het nu of later?

Je kunt er wel voor kiezen om je waarden te veranderen, maar je moet het vervolgens ook gaan toepassen en nadenken over hoe je deze nieuwe waarden vanaf nu wilt laten terugkomen in je leven.

En dit is waar het lastig wordt…

Het probleem is namelijk dat onze waarden nog wel eens met elkaar, en die van anderen, in conflict komen, én met de korte en lange termijn doelen die we voor onszelf stellen.

  • Aan de ene kant vinden we het leuk om te gaan stappen, maar aan de andere kant willen ook graag meer energie en fit ons bed uitkomen.
  • Aan de ene kant willen we graag stoppen met roken, maar aan de andere kant is het heerlijk om te ontspannen met een kop koffie en een sigaret.
  • Aan de ene kant willen we graag eerder naar bed, maar aan de andere kant willen we ook nog even ‘ontspannen’ en een leuke serie kijken.
  • Aan de ene kant willen we graag meer voor tijd voor onszelf, maar aan de andere kant willen ook onze familie, partner of vrienden niet teleurstellen.
  • Aan de ene kant willen graag klaar staan voor anderen, maar aan de andere kant moeten wel onze grenzen kunnen aangeven en voorkomen dat dit niet ten koste gaat van onszelf.

Iedere beslissing die we maken is in feite een conflict tussen de ‘persoon die je nu bent’ en je ‘toekomstige zelf’.

En hierdoor zijn we nog wel eens geneigd om vast te houden aan onze huidige waarden en gewoonten, zelfs als deze op de langere termijn niet het beste of soms zelfs schadelijk voor ons zijn.

[ Lees ook: Verander je waarden, verander je leven ]

Wordt het een gewoonte?

De beslissingen die we maken in ons leven hebben niet altijd directe gevolgen voor de korte termijn.

Je kan best wel een keertje laat gaan slapen, wat minder goed eten, of eens de sportschool overslaan, zonder dat dit desastreuze gevolgen heeft voor je gezondheid of je ‘gains’.  #fitlife

Maar wil je hier een gewoonte van maken?

Of wat dacht van: voor de zoveelste keer overwerken, die ene afspraak afzeggen, of negeren dat je collega de kantjes ervan afloopt of met de eer gaat strijken van jouw werk?

Hoe vaak ga je dit gedrag herhalen, zodat dit een voor jou een routine wordt?

Wees dus voorzichtig met de ‘uitzonderingen’ die je maakt en vraag jezelf af of je er een gewoonte van wilt maken, of niet.

Stel jezelf de volgende vragen en schrijf je antwoorden op:

Waar zeg ik NU ‘ja’ tegen? En wat zijn de gevolgen als ik dit vanaf nu de komende dagen, weken en maanden zou blijven doen?

Wil ik dit nu nog steeds of ga ik nu wat anders doen?

Waar zeg ik NU ‘nee’ tegen?  En wat zijn de gevolgen als ik dit vanaf nu de komende dagen, weken en maanden zou blijven doen?

Wil ik dit nu nog steeds of ga ik nu wat anders doen?

Maak concrete afspraken

Veel mensen hebben wel een aantal doelen, maar maken zelden een concreet plan en afspraken met zichzelf om dit daadwerkelijk te realiseren.

De kracht van verantwoording wordt hierbij enorm onderschat.

De meeste mensen vertrouwen te veel op hun wilskracht en hebben vaak (nog) niet de discipline om afspraken met zichzelf na te komen.

Maak daarom concrete afspraken met jezelf én je omgeving en zoek iemand die je kan steunen en waar je verantwoording aan aflegt.

Dit is ontzettend waardevol en effectief.

Je zus, broer, vader, moeder, vriend of vriendin, of iemand anders uit je omgeving, het kan in principe iedereen zijn.

Of ga je (eindelijk) een coach inhuren om te ontdekken wat jouw waarden zijn, en je te helpen bij het creëren van meer ruimte in je leven en het herindelen van je tijd?


Vind je dit artikel interessant? Meld je dan net als 750+ anderen aan voor de nieuwsbrief en je ontvangt wekelijks een update of een waardevol inzicht van mij in je mail!



HULP NODIG?